Najlepsza profilaktyka na wypalenie zawodowe? Oddech!

Coś co jeszcze jakiś czas temu było u nas tematem zapomnianym i bagatelizowanym przez pandemię stało się sprawą priorytetową. Chodzi oczywiście o nasze zdrowie mentalne i dobrostan. Coraz bardziej pracownicy zaczynają widzieć, że są pod większą presję, zmożonym natłokiem obowiązków, czy pojawiającym się chronicznym zmęczeniem (prowadzącym do wypalenia zawodowego). Również coraz więcej osób widzi, że zwykła aktywność fizyczna nie do końca rozwiąże sprawę i pozwoli naszym zmęczonym ciałom i umysłom odpocząć. No właśnie, co robić i od czego zacząć?

Wypalenie zawodowe

Wypalenie zawodowe.

Był piękny wiosenny poranek roku 2013. Słońce powoli zaczęło przebijać się przez zasłony mojego mieszkania, które miało niesamowity widok na wzgórze Vitkov w jednym z najbardziej niesamowitych europejskich miast- czeskiej Pradze. To powinien być kolejny piękny dzień spędzony w nowoczesnym biurze, renomowanej amerykańskiej korporacji ze w wspaniałą ekipą ludzi, którzy przyjechali do Pragi po to samo co ja. Przeżyć przygodę, zdobyć doświadczenie, dobrze zarobić i zobaczyć trochę świata. Wszystko układało się jak w bajce, do tego wiosennego dnia, gdzie moja głowa i ciało zaczęły powoli odmawiać posłuszeństwa.

Czeska Praga

Tego dnia nic mi się nie chciało. W głowie pojawiły się czarne myśli, ciało nie chciało się podnieść, a tu czas na prysznic i ruszenie do pracy! Nie wiedzieć czemu, chciałem po prostu przestać pracować i rzucić tą pracę w cholerę! Ale czemu? Dobra firma, dobrze płatna pozycja, międzynarodowe doświadczenie, możliwości rozwoju i tak dalej. Tak sobie powtarzałem od prawie trzech lat, nie bacząc na stres, presję, natłok obowiązków i ciśnienie w pracy. Trwałem w tym. Miałem dopiero 27 lat i nie wiedziałem, że takie tempo jest nienormalne. „Stres, wypalenie zawodowe, presja to coś co spotyka osoby dużo starsze ode mnie. Przecież ćwiczę: biegam, gram w piłkę. Nie ma co marudzić, trzeba pracować, przecież cele, forecasty, taski czekają…. 

Quo vadis dobrostanie pracowników?

Jak się domyślacie dorwało mnie wypalenie zawodowe. Brak odpowiedniej higieny zdrowia mentalnego doprowadził mnie do jednego z najgorszych stanów w moim życiu. Obojętności, niechęci i nerwów, których nie umiałem okiełznać. To zmusiło mnie do rzucenia pracy i zmiany mojego życia o 180 stopni. Pierwszy raz w życiu zacząłem myśleć o tym jak zadbać o siebie i jakich technik trzeba używać aby być zdrowym? No właśnie jakich?

Ale zanim przejdę dalej zwróćcie uwagę na obecne dane. Są powalające:

  • 34% pracowników odczuwa brak integracji w zespole
(Badanie wśród Pracodawców i Pracowników w ramach kampanii “Zrozum. Poczuj. Działaj!”: Zdrowie psychiczne w środowisku pracy, 2021 )
  • 2 na 5 pracowników myśli o zmianie pracy
(Źródło: badanie Microsoft The Future of work is here, Marzec 2021)
  • 6/10 pracowników przyznaje, że pracodawca nie zapewnił im należytej pomocy w zakresie utrzymania dobrej kondycji psychicznej
(Źródło: raport Rynek Zmiany Pracy, Devire, 2021)
  • Co drugi pracodawca przyznaje, że wywiera zbyt dużą presję na pracownika
(Badanie wśród Pracodawców i Pracowników w ramach kampanii “Zrozum. Poczuj. Działaj!”: Zdrowie psychiczne w środowisku pracy, 2021 )

To już się dzieje. Tak naprawdę grozi nam pandemia chorób mentalnych, która nabrała rozpędu od marca 2020. Aby ją zatrzymać potrzebna jest świadomość zarówno ze strony pracodawców jak i pracowników. To pierwszy krok ku lepszej kondycji psycho – fizycznej. 

Świadomy oddech - Wojciech Jurojć
W tu i teraz w Sri Lańskiej dżungli – Wojciech Jurojć

“Uważność” jest w cenie.

Warto zwrócić uwagę na to, że w obecnych czasach, gdzie jesteśmy pod ciągłym „ostrzałem” dystraktorów, informacji, sytuacji stresowych, aby sobie z nimi radzić trzeba spojrzeć na siebie, swoje ciało i umysł holistycznie. Często sport lub aktywność fizyczna nie załatwi sprawy i nie pozbędzie się z naszego ciała negatywnych emocji lub stresu, który często odkład się latami. Jeśli chcemy być zdrowi powinniśmy dbać o siebie na 3 poziomach: ciała, emocji/myśli, świadomości (duchowość – nie mylić z praktykami religijnymi). 

Stosowanie technik redukcji stresu i profilaktyki na tych 3 poziomach zapewni nam bezpieczne, szczęśliwe i produktywne działania, zarówno w pracy jak i w domu, niezależnie od wszelkich czynników zewnętrznych.  Zaoszczędzi nam to czas i pieniądze spędzone w gabinetach lekarskich, bądź psychoterapeutycznych. No dobrze, ale od czego zacząć? Czy jest jakieś jedne narzędzie, które mi pomoże?

Odpowiedź jest prosta. Nie potrzebujemy żadnych aplikacji, specjalistycznej wiedzy oraz kursów aby zadbać o swoje zdrowie mentalne holistycznie. Każdy z nas posiada naturalne narzędzie do redukcji stresu i ochrony swojego systemu immunologicznego. Jest nim ODDECH!

Oddech lekiem na nasze zdrowie mentalne?

Oddech? Ale dlaczego – spytacie? Czy wiecie, że za pomocą oddechu dajemy sobie codziennie 70% naszej energii życiowej. Ponadto przez oddech usuwamy 70% toksyn z naszego ciała. Oddech jest związany z naszymi uczuciami, emocjami, myślami, traumami, kondycją psycho-fizyczną i energią. Oddech to życie. Jeżeli oddychamy świadomie, pełniej i głęboko dajemy sobie odpowiednią ilość tlenu, która rozkłada negatywne emocje, czyści umysł, pozwala nam czuć się lepiej i jaśniej myśleć.

Jeśli kontrolujemy nasz oddech i dostarczamy wystarczającą ilość tlenu, redukujemy stres, możemy łatwo kontrolować nasz układ nerwowy i zdrowie psychiczne. Co więcej, możemy z łatwością uciszyć nasze myśli, naszego  Wewnętrznego Krytyka poprzez głębokie oddychanie i techniki oddychania! Dzięki temu być w tu i teraz!

Proste ćwiczenia wykonywane codziennie, przynoszą ogromną ulgę i dają siłę efektywne działanie. Polecam zacząć od prostych ćwiczeń, gdzie poświęcamy sobie 5-10 minut i skupiamy się tylko i wyłącznie na wdechu i wydechu. Dzięki temu oddychamy pełniej, świadomie i dostarczamy sobie potrzebny tlen (na codzień chodzimy niedotlenieni i używamy tylko 1/3 objętości płuc!)

Narzędzi, wiedzy, specjalistów jest pełno. Najważniejsze w tym wszystkim jest to aby znaleźć swój sposób na zdrowie mentalne. Ja go znalazłem i jest nim oddech. Do niego dorzucam jeszcze ćwiczenia mindfulness (medytacje, wizualizacje) oraz ćwiczenia fizyczne. Jeśli Wasi pracownicy, bądź Wy potrzebujecie większej wiedzy z zakresu oddechu, technik relaksacji i mental health to zawsze chętnie pomogę. Nie zawahajcie się użyć klawiatury!

Keep breathing!

Ćwiczenia oddechowe na plaży w Orłowie

Wojtek Jurojć

The following two tabs change content below.

Wojciech Jurojć

Podróżnik i pisarz. Od dwunastu lat w ruchu, zmienia miejsca zamieszkania i poznaje lokalne kultury Azji. Przez ponad 7 lat pracował i mieszkał za granicą, w tym cztery lata w Azji. Odwiedził ponad 55 krajów świata. Obecnie pomaga ludziom świadomie podróżować pisząc na blogu oraz organizując wyjazdy kulinarno przygodowe (www.foodkrywcy.com). Prowadzi również warsztaty/konsultacje z oddechu i zdrowia mentalnego dla firm i klientów indywidualnych.
0 Udostępnień
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
Scroll to Top