Jak sobie pomóc w trakcie stresu, czyli 8 rad na samopomoc.

Napiszę krótko i poważnie (tym razem :). Przechodziłem wypalenie zawodowe, widziałem ludzkie nieszczęście i śmierć w Azji na własne oczy, bankrutowałem wraz z początkiem pandemii, doświadczałem klęsk żywiołowych w Nepalu, mieszkałem w najbiedniejszych miejscach globu, teraz przeżywam wojnę jako sąsiad atakowanego kraju. Można zwariować. Każdy ma swoją historię i przyswaja stres i niewygodne sytuacje po swojemu. Każdy z nas ma swoje limity, mam je i ja. Każdy z nas w obecnych czasach styka się z innymi problemami i każdy z nas pewnie szuka odpowiedzi na nie. Jak sobie z tym wszystkim poradzić? Nie odpowiem Wam na to pytanie, ale mogę się z Wami podzielić tym, co mi pomaga. Mam dla Was 8 prostych zasad, którymi się kieruję.  Może i Wam pomogą? 🙂

 

1. Just Breath!

Oddech. Bez oddechu nie przeżylibyśmy 5 minut. Oddech daje nam każdego dnia 70% energii życiowej. Jest połączony z naszą kondycją fizyczną i psychiczną. Jeżeli zaczniemy świadomie oddychać i dbać o ćwiczenia oddechowe będziemy czuć się lepiej. Wystarczy 10-15 min każdego dnia. Więcej o oddechu znajdziesz tutaj.

Warsztat oddechowy z Wojtkiem w Olivii Business Center

2. Sztuka uważności

Tu i teraz? Co to za bzdura – słyszałem wielokrotnie. Dlaczego jest to ważne?

Przede wszystkim, Uważność nakierowuje nas na szczególny rodzaj uwagi – świadomej, nieosądzającej,  skierowanej na bieżącą chwilę, a prowadzącej do relaksowania się ciała i umysłu. Wtedy możemy uwolnić się  od gonitwy myśli, tkwienia w tym, co za nami i co przed nami (wczoraj się już dawno skończyło, a jutra jeszcze  nie było), co zakłóca naszą wewnętrzną równowagę emocjonalną i może prowadzić do zaburzeń lękowych czy  depresyjnych. Zbadano, że bycie „tu i teraz” wiąże się z powstawaniem w nas pozytywnego efektu i dobrostanu emocjonalnego.

Polecam zrobić sobie pauzę w ciągu dnia. Raz, dwa razy, a może i więcej. Podaruj sobie trochę uważności. Zasługujesz na to.

 

3. Skup się na 1 zadaniu

Multitasking tak naprawdę nie istnieje. Jest to udowodnienie przez badaczy z Uniwersytetu Stanford. Zamiast  tego po prostu przerzucamy swoją uwagę między różnymi zadaniami. Nigdy nie jesteśmy skupieni na 100% jeśli wykonujemy różne zadania na raz. Np. rozmowa z klientem przez telefon i  praca na laptopie. Słyszymy dużo mniej to co klient mówi. To powoduje błędy i słaby performance.

4. Autopilot i reaktywność

Zauważcie jak wabi nas konsumpcja tysiąca rozrywek i czynności, tym natłokiem próbujemy zapełnić nasze  życie i boimy się przeoczyć coś ważnego. Wtedy tracimy coś naprawdę istotnego, kiedy usiłujemy wszystko mieć i wszystko zrobić. Może czasem warto się zastanowić co ja tak naprawdę potrzebuję i czy nie powielam pewnych schematów na autopilocie (pice wina kiedy jestem zestresowany, sięganie po jedzenie, gdy ktoś mnie stresuje itp). Nie chcemy czuć tego co czujemy. Warto czasem zatrzymać się i zanurzyć się w tym klimacie jakim naprawdę jestem i poczuć to co czuję. Świadomość emocji i uczyć roztapiają stres i pozwalają nam uwalniać napięcia w ciele.

 

5. Odpowiedzialność

W przeszłości trudniej mi było wziąć odpowiedzialność  za własne niepowodzenia i frustracje. Często czułem, że ludzie wokół mnie nie są wystarczająco dobrzy. Nie przyglądałem się zbytnio własnym reakcjom, ograniczeniom, emocją i wyobrażeniom.

Kiedy ciągle kogoś obwiniasz, wypierasz się własnej odpowiedzialności, a tym samym ograniczasz siebie i swoje  wybory. Warto spróbować zadać sobie proste pytanie „Jaka jest moja odpowiedzialność w tym, co dzieje się w  moim życiu”? „Dlaczego mam znowu taką samą sytuację w moim życiu”, a następnie skierować swoją uwagę  na swoje uczucia, które w tym momencie się pojawiają

Skupiając się bardziej na swoich uczuciach i identyfikując się z każdą swoją częścią, możesz poczuć więcej  wolności. Możesz zacząć słyszeć swoje głębokie impulsy, ukryte pragnienia i lepiej rozumieć swoje potrzeby.

6. Ogranicz urządzenia elektroniczne

Technologia ma za zadanie nam pomagać, a nie rządzić naszym życiem. Wiecie, że jeżeli używamy urządzeń elektronicznych na godzinę przed pójściem spać i w trakcie pierwszej godziny po budzeniu się to tracimy flow i produktywność. Co gorsza trenujemy nasz mózg, aby był rozproszony. Polecam zarezerwowanie tego cennego czasu dla siebie i swoich bliskich bez elektroniki. Zobaczycie jak szybko Wasze samopoczucie ulegnie zmianie na lepsze.

 

7. Filtruj co oglądasz, czytasz i słuchasz

Żyjemy w świecie dystraktorów, natłoku informacji, szybkiego tempa życia, szybkich decyzji oraz  nieskończonych możliwości, które codziennie musi ogarnąć nasz mózg. Nie ma czasu na pauzę! Wyobraźcie  sobie, że spośród 10 tysięcy generacji ludzi, które żyły na ziemi od momentu pojawienia się naszego gatunku w  Afryce Wschodniej, tylko 3 generacje miały dostęp do telefonów, komputerów i podróży samolotem.

Filtracja informacji jakie przyswajamy jest bardzo ważna, aby nie zaśmiecać naszego mózgu (który już na starcie jest przeciążony). Bądźmy wybredni i dobierajmy starannie kogo słuchamy, co czytamy i co oglądamy.

Świadomy oddech - Wojciech Jurojć
Świadomy oddech

8. Dbaj o swój dobrostan

Wykonuj ćwiczenia, które rezonują z Tobą i sprawiają Ci radość. Łap proste ćwiczenie na opanowanie stresu i dodanie sobie energii. Owocnego ćwiczenia! 🙂

 

ĆWICZENIE 4-7-8! 

Technika oddychania 4-7-8 to opracowana przez dr Andrew Weila. Opiera się na starożytnej technice jogi zwanej  pranayama, która pomaga praktykującym uzyskać kontrolę nad oddechem

To ćwiczenie wykorzystuje oddychanie brzuchem, aby pomóc Wam się zrelaksować i osadzić w tu i teraz.  Możesz wykonać to ćwiczenie siedząc lub leżąc

  1. Na początek połóż jedną rękę na brzuchu, a drugą na klatce piersiowej.
  2. Weź głęboki, powolny oddech z brzucha i po cichu policz do 4 podczas wdechu.
  3. 3. Wstrzymaj oddech i po cichu policz od 1 do 7.
  4. Wydychaj całkowicie, licząc po cichu od 1 do 8. Postaraj się usunąć całe powietrze z płuc, zanim policzysz do  8.
  5. Powtarzaj od 3 do 7 razy lub do momentu uspokojenia.

Techniki oddechowe mają na celu wprowadzenie ciała w stan głębokiego relaksu. Specyficzne wzorce, które  polegają na wstrzymywaniu oddechu przez pewien czas, pozwalają organizmowi uzupełnić tlen. Technika  zapewnia Waszym narządom i tkankom bardzo potrzebne zastrzyk tlenu.

 

Życzę Wam Kochani pięknego dnia i pamiętajcie aby oddychać świadomie!

 

Wojtek Jurojć

 

The following two tabs change content below.

Wojciech Jurojć

Podróżnik i pisarz. Od dwunastu lat w ruchu, zmienia miejsca zamieszkania i poznaje lokalne kultury Azji. Przez ponad 7 lat pracował i mieszkał za granicą, w tym cztery lata w Azji. Odwiedził ponad 55 krajów świata. Obecnie pomaga ludziom świadomie podróżować pisząc na blogu oraz organizując wyjazdy kulinarno przygodowe (www.foodkrywcy.com). Prowadzi również warsztaty/konsultacje z oddechu i zdrowia mentalnego dla firm i klientów indywidualnych.
0 Udostępnień
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
Scroll to Top